Silversspirit "Silje"

  • 2014-03-30 kl.15:02:24 i
Namn: Silverspirit
Smeknamn: Silje
Kön: Sto
Ålder: 8 år
Ras: Andalusier
Bästa gren: ?
Personlighet: Lugn, arbetsvillig, klok, smart
Historia:
Solen stod högt på himmelen och var gatande varm. Jag hade tagit på mig lite extra jobb och hjälpte Ferdinand med olika stallsysslor och annat som skulle ordnas på hans kring resande cirkus.
Jag vet att denna dagen var det mycket som skulle göras, bland annat att duscha alla 12 hästarna och fixa iordning dom. Ferdinand hade planerat att under den kommande veckan att ha deras första show för Jorvik och han behövde all hjälp han kunde få. 
 
Jag ville inte ha någon hjälp när det kom till hästarna, jag var fortfarande rädd för hästar men dessa hästar hade ett sådant fantastiks lynne så jag kände mig så otroligt säker med dom. Jag var inte det minsta nervös i närheten av dom. Ferdinand tyckte dock att jag inte borde ta dom alla själv eftersom det skulle ta alldeles för lång tid att bli klar med dom så han bad en av sina stalldrängar att hjälpa mig.
Så vi kom överens om att ta 6 hästar var så skulle det jämna ut sig. 
 
Dagen gick fort och solen gastade och värmde oss alla, hästarna njöt av det kalla vattnet som sprutade över deras redan varma kroppar. Skrapade med framhovarna mot den blöta marken så vattenet skvätte upp under deras magar, lerigt vart det ju också så flera gånger fick jag blöta extra under magen på dom, även jag vart blöt, men det kalla vattnet var så skönt så jag njöt utav svalkan.
-"Emma, jag har en häst kvar så efter detta kan vi gå och bada nedanför Sunfields gård? Vi kan hoppa från bryggan!" Hörde jag stalldrängen Markus prata och jag nickade och log. Bada i havet, gud så härligt. Jag vart drömmande när jag avslutade att bada den näst sista hästen. Jag smakade efter henne och hon skrittade efter mig och vandrade in i hagen.
-"Jag ska ta min sista nu så du får vänta lite på mig." Svarade jag Markus och tog ut et Andalusier sto. Hennes päls gnistrade mot solens strålar så det såg ut som pälsen glittrade på henne. Hennes ljusa palomino päls var så ljus och fin. Bläsen i hennes ansikte fick hennes charm att framträda mer och hennes gråa ögon såg så kloka ut. Hon skrittade bakom mig med halsen böjd och öronen framåt. Hon lyssnade och var nyfiken på vem jag var.
 
Hon ställde upp sig där det redan var blöt och frustade lite. Jag började spruta vatten på hennes ben, inget tecken gjorde hon ifrån sig förutom att lyfta på huvudet och titta på mig, öronen pekade fortfarande framåt mot mig.
-"Detta var skönt eller hur?" Som ett svar nickade hon på huvudet. Jag skrattade. -"Du verkar vara smart du." Log jag och började spruta det kalla vattnet på halsen, stoet lyfte på huvudet nu så jag kunde komma åt bättre. Jag gillade henne redan från första stund som jag såg henne lastas ur en av vagnarna. Jag kunde genast se redan då att hon var alldeles speciell.
-"Jaså, du sparade Silversprit till sist!" Markus stod bredvid mig och pratade. Jag hoppade till lite då jag inte ens sett honom stå där. Undra hur länge han stått där och lyssnat på mig.
-"Silverspirit? Så det är hennes namn. Det passar henne!" Log jag och började blöt ner hennes rygg. 
-"Jo, Ferdinand köpte henne från en annan cirkus som vi stötte på i Jorvik City för bara några månader sen. Dom hade för många hästar så en av dom var tvungen att säljas, tur det tycker jag, hela hon är väldigt vacker och enormt klok!" Log han och klappade stoet på pannan. Stoet sänkte huvudet och begravde huvudet under armen på honom. 
 
Jag sa inge mer om saken, jag stod fortfarande med slangen och blöte ner henne. Hon rörde till sig på rumpan och ställde sig vilade på högra benet och frustade dovt. Hon njöt av fulla muggar. 
-"Jag har en ide, solen är så stark att dom kommer torka fort så efter att vi badat och ätit lunch kanske vi kan rida dom. Om du Rider henne så tar jag någon av dom andra!" Utropade han högt. Jag hoppade till av den plötsliga rörelsen mendan Silverspirit stod fortfarande helt stilla och vilade. 
-"Eh, tror du jag får rida henne för Ferdinand?" Undrade jag och stängde av slangen för att skrapa av vattnet från hennes päls.
-"Dum fråga, så klart du får. Du har vart till så stor hjälp här så bästa belöningen är väl att få rida på henne" skrattade han och klappade stoet på halsen som långsamt höjde huvudet.
-"Om du säger det så!" Jag skrapade av det sista fram på bogen och smakade efter Silverspirit så skrittade hon efter mig och in i hagen till dom andra hästarna som stod och knapprade på lite hö som hade slängts in till dem undertiden jag duschade dom.
 
Efter att Markus och jag badat satt vi på bryggan nedanför Familjen Sunfields gård så pratade han lite om hur det var att jobba på en kringresande cirkus. Det var så intressant att veta hur deras vardagssysslor stod utav och om hur det var att jobba på scen. Dock gjorde inte Markus det, men han tog mest hand om hästarna och alla de andra djuren. Han hade sen han var liten alltid drömt om att jobba på Cirkus och fick sin chans då han var 16 år och har sen dess jobbar på Ferdinands kringresande cirkus. 
Efter att vi badat och solat så gick vi tillbaka till hästarna och mycket riktigt som Markus sa så hade alla hästarna torkat från den varma solen och var helt torra. Det var bara manen på De större hästrasera som fortfarande var torra.
Markus tog en av de tunnare hästarna, en brun valack med vita prickar på rumpan. Pricken kallades han på grund av de roliga pigmentfläckarna på rumpan och jag red Silverspirit. 
 
Markus föreslog att vi skulle rida utan utrustning. Alla hästarna var väl tränade för att lyssna på skänklarna så ingen utrustning behövdes.
Så red vi ut. Jag valde honom att visa Markus runt lite eftersom han inte kände till Jarlaheim alls. Så vi startade med att rida upp mot Jarlaheim stallet och sen runt hela Jarlaheim. 
 
När vi väl kom tillbaka till cirkusen så stod Ferdinand där tilsammans med sin fru och en helt annan häst. Han var spirrande glad och stod och njöt av den vackra hingsten som var kritvit. 
-"Han kommer göra oss rika, det kan jag lova dig!" Hörde jag hans mörka stämma utropa medan han höll i den vita Andalusiern. Hästen var som en dröm att titta på. 
-"Men Ferdinand, glömmer du inte något?" Muttrade hans fru som inte var det minsta glad för köpet av den vita hingsten. Ferdinands leende försvann och han funderade och ryckte på axlarna. 
-"Ne, vadå?" Hans fru suckade.
-"Ja men som du kanske vet så köpte du ju en häst redan för några månader sen, sandfärgade stoet med dom kloka ögonen! Eller har du glömt henne, för hon skulle också göra dig rik!" Ferdinand slängde handen om panna.
-"Ja jäklar ja, henne hade jag glömt." Han gned sin panna som rynkades då han vart tvungen att tänka hårt, det var nästan så man kunde se hur hjärnan hans arbetade. 
 
Sen knäppte han med fingarna!
-"Emma!" Utropade han och såg sig om efter mig, han såg både mig och Markus komma ridandes mot dom. -"Emma där är du! Du vet att jag inte kan ge dig så mycket betalt för all den hjälpen jag fått utav dig eller hur?" Jag nickade och stannade Silverspirit. -"Och nu när jag har för många hästar skulle du kanske kunna passa en av dom åt mig?" Han fru sparkade honom på benet och glodde ilsket på honom. Han glodde tillbaka och tittade sen tillbaka på mig. -"Okej, du kan få en häst som betalning. Vilken som helst!" Jag satt på Silverspirit med munnen öppen av förvåning och visste inte vad jag skulle säga, bara ett ord slank ur mig.
-"Silverspirit" viskade jag lågt, men det var tillräckligt högt för att Ferdinand skulle höra mig. Han kliade sig bakom nacken och tittade bedjande på sin fru som fortfarande stirrade med glödheta ögon på honom. Han suckade och tittade på mig som satt på stoet.
-"Okej, kör till men på ett vilkor! Att när jag väl är på besök i Jarlaheim igen så får hon vara med på några nummer i cirkusshowen." Jag log och steg av Silverspirit och sprang fram till Ferdinand och slängde mig om halsen på honom.
-"Tack och absolut jag lovar dig det!" Viskade jag till honom. Ferdinand kramade om mig och klappade mig sen på kinden. 
-"Jag tror hon får det bra hos dig och hon passar dig perfekt, du ska se att du och hon kommer klara er galant och när din väg är svår att välja, lita på Silje då för hon vet." Log han mot mig. Jag log och en ensam tår rann ner för min kind när jag stod där som ägare till världens finaste sto och kloka kamrat.
 
 
 

${CommentAuthorLinkIf}

2014-03-31 kl.15:29:48

Den där hästen är så himla fin, åhh så sugen på att köpa den :S
Svar: Jag är jätte nöjd med henne och det var väl spenderade sc! :D
Emma Shortroad

Skriv en ny kommentar







★ legg meg til som venn
Hei! Her kan du skrive litt om deg, din blogg og dine interesser. Du kan også skrive epostadressen din her :-) Håper du liker designet!